"Människosonen
har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat." (Lukas 19: 10)
För att vi riktigt skall förstå att också du och jag
är inräknad i den skaran skall vi idag göra ett besök hos Sackeus. Den här
berättelsen är viktig, för att den visar att kom Kristus till Sackeus, så kom
han också för dig och mig. För ingen vill kanske tillstå att man är lika usel
som Sackeus. Och samtidigt vill man sällan påstå att man så religiös att Gud
skulle bry sig.
Kristus skulle göra en övernattning i Jeriko, innan han
fortsatte den sista färden mot Jerusalem, där han skulle korsfästas och uppstå
på den tredje dagen. Jeriko var en rik stad genom sin handel med olika balsam,
myrra och honung. Romarna kunde därför räkna med att dra in ordentligt med
skatter och tull från dem som köpte och sålde där. Till sin hjälp hade den
romerska ockupationsmakten tullindrivare. Och som chef för dessa hade man satt
juden Sackeus i staden Jeriko.
"Jesus
kom...in i Jeriko och vandrade genom staden. Och se, där fanns en man som hette
Sackeus och var förman vid tullen, och han var rik." (Lukas 19: 1,2)
Sackeus var inte föraktad bara för att han var rik och en som
samlade tull åt den romerska ockupationsmakten. Texten lär oss också att
Sackeus var en man som tog ut alldeles för mycket tull av de som handlade i
staden och stoppade en hel del i egna fickor. Här har du alltså en tjuv och
bedragare.
Texten berättar att:
"Han ville se
vem Jesus var men kunde inte för folkskarans skull, ty han var liten till
växten. Då sprang han i förväg och klättrade upp i ett mullbärsfikonträd för
att kunna se honom, eftersom Jesus skulle komma den vägen." (Lukas 19: 3, 4)
Man ska nog inte göra för mycket av orden: "han ville se vem Jesus var". Alla i
staden ville se vem Jesus var. Han var en kändis och en publikattraktion, såväl
för sina vänner som för sina fiender. Kristus och hans lärjungar gick i ett
följe längs vägen genom Jeriko och runt honom skockades folkskaror som alla
ville få en glimt av mannen från Nasaret som orsakade så mycket uppståndelse
genom sina under, sina tal och sin person.
Vi vet av judiska historieskrivare att en koloni av
judiska präster bodde i Jeriko. Men Kristus verkar inte visa något större
intresse för dessa. De nämns inte ens i texten.
Från mullbärsfikonträdet kunde den kortväxte Sackeus se
Kristus. Det var säkert ingen märkvärdig syn, eftersom Kristus såg ut som en
vanlig jude. Och Sackeus själv var inte särskilt synligt bland bladen och
fikonen. Det var inte heller så att Jesus alltid gick och spanade upp bland
trädtopparna.
"När Jesus
kom till det stället, såg han upp och sade till honom: "Sackeus, skynda
dig ner, ty i dag måste jag komma och stanna i ditt hus." (Lukas 19: 5)
Det var ingen tillfällighet att Kristus stannade vid
trädet där Sackeus satt. Kristus var som sann Gud och sann människa allvetande.
Man kan gömma sig för människor, men man kan aldrig gömma sig för Gud. Adam
kunde inte gömma sig och när Natanael frågade Kristus i ett annat sammanhang:
"Hur kan du
känna mig?" så svarade Jesus: "Innan
Filippus kallade på dig, såg jag dig där du var under fikonträdet."
Natanael svarade: "Rabbi, du är Guds
Son, du är Israels konung." (Joh.1:49, 50)
Evangelisten Johannes skriver om Kristus:
"Han behövde
inte höra någon vittna om människan, ty av sig själv visste han vad som var i
människan." (Joh.2:25)
Det är inte säkert att det var en välbehaglig upplevelse
för Sackeus när Kristus stannade till under mullbärfikonträdet. Säkert hade
prästerna och leviterna många gånger hytt med fingret åt Sackeus, och det med
rätta. Sackeus var en usling. Och han var den första att låsa in i fängelse, om
inte romarna hållit honom om ryggen.
Finns det någon som försvarar en människa som lurar av
kanske fattiga handlare pengar, fast han redan själv är rik? Nej, och Jesus
fördömde stöld och bedrägeri. Till några
soldater som vill döpas hade Johannes Döparen sagt:
"pressa inte
ut pengar från någon, utan nöj er med er lön!" (Luk.3:14)
Sackeus var en jude. Namnet är judiskt. Han hade i
synagogans skola lärt sig budordet:. "Du
skall inte stjäla". Han förstod att det var fel. Och de flesta
kriminella på våra anstalter förstår också att stöld är fel, egentligen. Men
med tiden skaffar man sig ett "rymligt samvete". Man skiljer mellan
små synder och stora synder och när de små synderna blir större så går de
alltid att förklara, man har alltid sina skäl. Man kan alltid gömma sig bakom
förmildrande omständigheter, en taskig barndom, inför andra människor, inför
sig själv, inför alla, utom inför Gud. Och nu stod Han där, under
mullbärsfikonträdet.
"När Jesus
kom till det stället, såg han upp och sade till honom: "Sackeus, skynda
dig ner, ty i dag måste jag komma och stanna i ditt hus." Sackeus skyndade
sig ner och tog emot honom med glädje."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar