Att kejsar Augustus hade en skatteskrivning i början av
vår tideräkning vet alla historiker om. Lukas fastställer ytterligare
tidpunkten genom att nämna landshövdingen Kvirinius som styrde över den östra
delen av Romarriket, där Israel ingick. Josef och Maria som vid
skatteskrivningen bodde i Nasaret fick fara till Betlehem eftersom han var av
Davids släkt. Inte heller det är särskilt konstigt. På mina id-handlingar står
det Skönsmon, trots att jag inte har någon större anknytning till denna del av
Sundvall mer än att jag är född där. Det
är lättast att identitetsbestämma människor av deras ursprung, eftersom folk
kan flytta både en och två gånger under sin livstid. Själv har jag flyttat sex
gånger hittills. Josef och Maria skulle alltså färdas de 13 milen mellan
Nasaret som låg i Gallileen och Betlehem som låg i Judéen. Inget underligt
förhållande för en fattig snickare, som Josef.
Inte underligt med
att ett barn kommer oväntat, när man minst anar det, och att det faktisk är
upptaget på alla härbärgen i en stad. Särskilt om många är ute i samma ärende.
Skatteskrivningen gjorde väl att den lilla staden Betlehem var fylld med folk.
Förr, innan man kunde deklarera via Internet, kunde man, natten sista deklarationsdagen,
se en lång karavan av människor längs Kungsängsgatan i Uppsala till och från
skattemyndigheten.
Så, Josef och Maria hamnade ute i ett stall. Man hade
ingen säng åt Marias son när hon fött. Man tar vad man har tänkte det unga
paret och lade Jesus i en krubba, det vill säga en behållare för foder åt
djuren. Utanför Betlehem fanns herdar, som vaktade får, precis som de finns
där än idag.
Allt detta är naturliga saker. Men om man bara berättar
julevangeliet med detta innehåll så har man missat själv huvudnyheten.
Inte långt ifrån stallet där Maria och Josef befann sig
några herdar som om natten vaktade sina får. För dem visade sig en Herrens
ängel och Herrens härlighet lyste omkring dem.
Det var natt och plötsligt lystes allting upp runtomkring
dem. En Herrens ängel visade sig för dem. Och de blev mycket rädda.
Men ängeln hade ett budskap. Och lyssna, för missar man
detta budskap, så missar man hela poängen med julevangeliet. Ängeln säger till
herdarna:
”Var inte
förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i
Davids stad, och han är Messias, Herren.” (V.10, 11)
Det är det nya, det ovanliga och unika med den första julen. Det är hjärtat i kristendomen: En Frälsare har blivit född åt er!
Det är det nya, det ovanliga och unika med den första julen. Det är hjärtat i kristendomen: En Frälsare har blivit född åt er!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar