Andens nya liv består i att förtrösta på sina synders förlåtelse för Kristi skull, det är att bli rättfärdig genom tron allena av nåd allena för Kristi skull. Detta är att vandra i Anden.
Men de reformerta tycks tro att man kan träna sig i lydnad, att man blir mer lydig inför Guds lag om man får höra mer lag, att man lyder för att man vet vad man ska göra, att man älskar för att Gud säger till oss att älska. Men Paulus kan knappast mena att ”vandra i Anden betyder” att "försöka inte göra vad köttet vill", för då blir hans mening totalt innehållslös. Då är det som om han ville säga: ”gör inte vad köttet begär, så gör nu inte vad köttet begär”.
Lagen talar om för oss vad vi skall göra, den dödar oss, men skapar knappast någon vilja att lyda lagen, att ta avstånd från vad köttet begär.
Nej, när lagträlar tror att Andens nya liv handlar om ett nytt lydnadskoncept, alltså en ny en ny lag, så hamnar man under samma förmaning som Galaterna. Dessa frågar han i det 3:e kapitlet och den 2:a versen:
”Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro?”
Nej, att vandra i Anden är inget annat än att lyssna i tro, lyssna till evangelium, att förtrösta på att vår korsfäste Frälsare renat oss från all synd. Då korsfäster man och begraver sin gamla människa och uppstår med Kristus. Detta sker genom dopet och detta hålls vid liv genom tron. Skriften säger:
”Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet” (Rom.6:4)
”Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus. För att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden.” (Rom. 6:6)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar