torsdag 27 februari 2014

Skillnaden mellan att tro och förstå



Att tro är inte detsamma som att förstå. Tron håller fast vid Guds barmhärtighet i Kristus. Vi ska tro att vi är fullkomligt renade ifrån alla synder, all skuld, ja allt som skiljer oss från Gud. Varför? Jo därför att ”allt som genom profeterna är skrivet om Människosonen skall gå i uppfyllelse. Ty han kommer att utlämnas åt hedningarna. De skall håna och skymfa honom, spotta på honom, gissla honom och döda honom”

Lika säkert som att Jesus spikades fast vid korset, lika säkert är det att dina och mina bördor av skuld lyfts från våra axlar.

Skriften säger:

Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun. När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist. Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.” (1 Petr. 2: 22 - 25) 

Och för att du och jag inte skall tvivla på detta har Gud begravt dina och mina synder tillsammans med Kristus genom dopet.

För att du och jag skall vara helt säkra på att den betalning för synden, Kristi egen kropp och eget blod, som han frambar
för Guds domarsäte, verkligen är din och min personliga egendom, så räcker han samma kropp och blod, i med och under bröd och vin, i altarets sakrament. Och för att vi inte skall tvivla på vad gåvan innebär så säger han till oss varje gång vi firar nattvard:

Tag och ät. Detta är min kropp. Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: "Drick alla av den. Ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som är utgjutet för många till syndernas förlåtelse.” (Matt. 26: 26 - 28)

Han vill också att vi skall uttala förlåtelsens ord till varandra som vi läser i Joh. 20:23:

Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar