måndag 30 juli 2012

Vad skiljer romersk-katolsk tro ifrån luthersk tro? 1


Vad är det som skiljer den romersk-katolska kyrkans lära från den lutherska nådeläran?

Om man inte är noggrann med att definiera begrepp så kan man luras att tro att dessa två vitt skilda syner på frälsningen är likadana.

En romersk katolik kan nämligen också säga att vi blir frälsta av nåd och att vi blir frälsta genom tron. Han säger att Kristus är grunden till syndares frälsning. Rättfärdiggörelsen är ett verk av Guds nåd.

Frågan är om vi menar samma sak med begreppen. 

Rom menar att ”varje vuxen själ befläckad antingen med arvsynden eller med faktiska dödssynder måste, för komma in i rättfärdiggörelsens tillstånd, gå genom en kort eller lång rättfärdiggörelseprocess.”[1]

Rättfärdiggörelsen är alltså en process. Man görs rättfärdig genom förberedelsen, som består i tro, fruktan, hopp osv. och sedan en förändring av syndaren från syndens tillstånd till den rättfärdiggörande nådens tillstånd, detta senare, kallas aktiv rättfärdiggörelse[2]

[KK (Katolska Kyrkans Katekes) 1989, 1992, 2019]

Den romerska teologen Pohle skriver:

Den rättfärdiggörande tron förstår [den romerska] Kyrkan kvalitativt som den teoretiska tron på uppenbarelsens sanningar, och kräver i tillägg till denna andra handlingar som förberedelse för rättfärdiggörelsen. Protestantismen, reducerar, å andra sidan, rättfärdiggörelsen till blott den tro som förtröstar, och menar att denna tro, som utesluter till och med goda gärningar, är fullt tillräcklig för rättfärdiggörelsen, i det att den lägger stor betoning på den skriftenliga deklarationen: sola fides justificat [tron allena rättfärdiggör]. [Den romerska] Kyrkan lär att rättfärdiggörelsen består av ett faktiskt borttagande av synden och ett inre helgande.[3]

Den romerska kyrkan menar alltså att helgelsen kommer först och rättfärdiggörelsen sedan, medan den lutherska kyrkan menar att rättfärdig är man genom tron, och helgelsen följer på detta. Tron ses enligt Rom som begynnelsen på frälsningen och källan och roten till rättfärdiggörelsen[4]. Tron rättfärdiggör när den formas av kärleken[5].

I Trientkonciliet beskrivs rättfärdiggörelsen i fyra stadier. Från tro till fruktan, från fruktan till hopp, från hopp till begynnande mildhet, från begynnande mildhet till ånger med vilja att ändra sig. Om ångern är fullkomlig[6] så följer den aktiva rättfärdiggörelsen, det vill säga själen placeras i nådens tillstånd.  Men om ångern är ofullkomlig[7] så måste man ta emot dopets eller botens sakrament[8].

Bibeln talar inte om rättfärdiggörelsen som en process eller något som kröner människans strävan mot större helighet. Den säger att antingen är man rättfärdig eller så är man det inte.

Rättfärdigheten från Gud kallas en främmande rättfärdighet eller en rättfärdighet utanför oss[9] i den lutherska tron, därför att den inte består i något inom människan utan helt och hållet i den rättfärdighet Kristus vunnit åt oss och som tillräknas oss.

Skriften lär att vi har vår rättfärdighet hos Gud, inte i oss själva:

”Endast i HERREN är rättfärdighet och styrka. Till honom skall man komma, och alla som varit förbittrade på honom skall blygas.  I HERREN skall hela Israels släkt ha sin rättfärdighet, de skall berömma sig av honom” (Jes. 45:24, 25)

Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. ” (1Kor. 6:11) 

I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd.” (Ef. 1: 7)



[1] Pohle, J ”Sanctifying grace” Catholic Encyclopedia vol VI
[2] Actus justificationis
[3] Pohle Ibid.
[4] Trienkonciliet Sess VI, kap. 8
[5] Fides caritate formata
[6] Contritio caritate perfecta
[7] Attritio
[8] Trient, Sess VI, kap. 4 och 14
[9] Justitia extra nos

7 kommentarer:

  1. Den allra största skillnaden mellan katolsk och luthersk tro är att det var Jesus själv som grundade den katolska kyrkan, när han gjorde Petrus till den förste kyrkofadern, medan den lutherska kyrkan grundades av en vanlig människa 1500 år senare. Just saying... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesus grundade inte den katolska kyrkan. Det bibelord som katoliker använder för att beskriva Petrus har blivit misstolkat genom årens lopp. Jag säger inte att jag är expert på området. Kristus är hörnstenen i ett församlingsbygge inte Petrus. Petrus förstod nämligen att Kristus är Messias den levande Gudens son. Wesley skrev så här i en kommentar till Matt 16:16 och jag citerar direkt från engelskan:
      hen our Lord uttered these words, he pointed to himself, in like manner as when he said, Destroy this temple, Joh_2:19; meaning the temple of his body...And it is certain, that as he is spoken of in Scripture, as the only foundation of the Church, so this is that which the apostles and evangelists laid in their preaching.

      Radera
    2. Martin Luther Hitlers inspirationskälla.
      Inte så konstigt att Sv Kyrkan är en antisemitisk rörelse. Detta eftersom protestantismen bygger sin grund på antisemiten Martin Luther. Denne Martin Luther var även inspiratör för Hitler och hans judeutrotning på 1940 talet. Men detta mörkas av Sv Kyrkan. År1543 skrev han om "Judarnas och deras lögner" "Judarna är ett horfolk som inte ett Gudsfolk och deras skryt om sitt arv, omskärelse och lag måste betraktas som svineri". Judarna är en vanhelgad brud, ja en oförbätterlig hora och en elak slampa". "och varhelst de i hemlighet kan förbanna,förgifta eller skada oss gör de detta utan minsta samvetsbetänkelse". Martin Luther skriver vidare. "synagogor och skolor bör brännas ner,förbjudas att verka, hem förstöras och egendom och pengar konfiskeras."De förväntar sig att deras Messias ska förgöra och döda hela världen med sitt svärd." " Vi felar när vi inte slaktar dem" Detta skrev Martin Luther när han var 60 år. Några år senare så dog han. Säkerligen så blev han välkomnad av Djävulen med en äreport när han steg in i helvetet.

      Radera
    3. Bitte, med all respekt, jag tror att Gud själv var tämligen inblandad i byggandet av självaste templet i Jerusalem. Vilket han senare överlät åt hedningar att jämna med marken. För att inte tala om ett helt folk som han lät skingras bland hedningarna.

      Det är så förminskande mot Gud att mot bättre vetande antyda att Gud bryr sig i mänskliga ordningar. Han hade själv skapat människan, och själv var han den som utrotade dem på Noa tid. Med undantag för Noa.

      Och skulle en korrumperat Luthersk kyrka, eller en likaledes Katolsk kyrka då kunna räkna med att komma undan när vi blir genomkorrumperade?

      Nej, vi bör istället ta varning, lyssna noga till Guds ord (det ENDA som kommer att bestå över tid), och sluta svamla om mänskliga ordningar. Inget av det mänskligt besudlade består inför en helig Gud.

      Och inte heller RKK. Den Lutherska kyrkan (vilken jag motvilligt fortfarande tillhör) ser inte ut att ha undgått total förruttnelse den heller. Den är dödsdömd, och "sådan mor, sådan dotter" är kanske allt vi kan säga om den saken.

      Men fortfarande läses Guds ord i både den romersk-katolska kyrkan (med litet "k") och i Lutherska kyrkan (med pyttelitet "k") och människor kan därför fatta tro till verklighetens och Bibelns Gud. Om det får leda till omvändelse och till att i personen föds en ny natur (nyfödelse, inte hyfsning av den mänskliga naturen) så gläds vi alla och änglarna i himlen med oss.

      Men kyrkliga institutioner och fabuleringar om successioner är bara nonsens, annars hade vi alla käftat med varandra om huruvida vi är Abrahams barn eller inte (Jesus föreslog att de som tjafsade om sådant hade självaste djävulen till sin fader).

      Nä, vi lägger ner det där tramset, och lyssnar istället noga till Guds ord, och ber att Gud genom sin helige Ande skulle komma till oss, och stanna hos oss, och visa oss "hela sanningen", som Jesus uttryckte saken.

      // Rolf Lampa

      Radera
  2. Bitte, vart står det skrivet att Kyrkan grundats? Om man definierar Kyrkan eller Församlingen som det egentligen står (ecklesia), så ser man att parallismerna är Guds rike, Kristi brud, Guds hus osv. Om tillhörighet till Kyrkan är att höra till Kristi brud, dvs dem som är förenade med Honom, så betyder det att Kyrkan finns där Guds barn finns, och Guds barn finns där tron på Kristus finns och tron på Kristus finns där evangelium i Ord och sakrament finns. Det betyder att kyrkan inte grundats i nytestamentlig tid utan uppstod i samma ögonblick som Gud förmedlade protoevangeliet till Adam och Eva. Den hebreiska motsvarigheten till Kyrkan/Församlingen kahal förekommer på många ställen i GT. Kristus grundade ingen Kyrka. Kyrkan är lärjungaskaran som samlas kring evangelium i Ord och sakrament. Inte heller Luther grundade någon Kyrka. Han fortsatte att förkunna det rena evangelium som den gamla Kyrkans fäder alla kände: Augustinus, Ambrosius, Cyrillos, men som gruvligt förvanskats av påven Leo och den tidens kuria. Därför blev det en reforamtion ett återställande av den ursprungliga Kyrkan i den rena evangeliska Kyrkan. Se: http://gnesiolutheran.com/the-evangelical-church-is-none-other-than-the-medieval-catholic-church-purged-of-certain-heresies-and-abuses/

    SvaraRadera
  3. Så man kan alltså säga att katolska kyrkan är som mormonkyrkan: Jesus offrades på korset men gjorde bara en del och resten får vi göra själva om vi vill nå dit den lutherska tron anser att vi redan är tack vare Jesus <3

    SvaraRadera