Den treenige Guden
A. Guds enhet
1. ”Det finns ETT
ENDA GUDOMLIGT VÄSEN som både kallas och är Gud” (SKB sid 56).
”Herren vår Gud, Herren är en... Han är den ende och det
finns ingen mer än han” (Mark 12:29, 32; Jes 44:6).
2. Bibeln lär strikt monoteism, och utesluter definitivt varje form
av dualism och polyteism. Dualism lär att det existerar två
inbördes fientliga högsta väsen, ett som representerar allt
moraliskt gott och nyttigt för människan, medan det andra är
källan till all synd och allt ont. Polyteism är tron på mer än en
gud, så som vi finner i de gamla grekernas och romarnas religion.
Både dualismen och polyteismen förstör i själva verket
uppfattningen om Gud som ett högsta väsen. Om det finns mer än en
gud måste var och en av dem med nödvändighet vara begränsad till
sin omfattning av den andre, och det är möjligt att tänka sig en
gud som är högre än de andra. Det finns i sanning många som
kallas gudar av människor (1 Kor 8:5); emellertid är dessa inte
gudar till sitt väsen utan enbart betraktade och dyrkade som gudar;
de är inte gudar, men människorna gör dem till gudar. ”Så
vet vi att ingen enda avgud i hela världen verkligen finns till, och
att det inte existerar någon gud utom den ende Guden” (1 Kor
8:4).
3. Praktisk betydelse.
Tillber vi denne ende
Gud, kommer vi inte i konflikt med någon annan. Om han välsignar
oss, kan ingen annan gud förbanna oss. ”Är Gud för oss, vem
kan då vara emot oss?” (Rom 8:31). Men om han är vänd emot
oss: ”ingen finns som kan rädda ur din hand” (Job 10:7). Ingen
kan vädja till någon högre eller mäktigare, och det finns ingen
gud vid sidan av honom. Därför är det honom och endast honom vi
måste tillbe och till vilken vi måste vända oss för att få hjälp
och frälsning, ”Detta är det eviga livet: att de känner dig,
den ende sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus.”
(Joh 17:3).
B. Guds treenighet
1. Tre särskilda
personer.
I Guds odelade och
osynliga natur finns det tre särskilda personer. ”De använder
här ordet person i samma betydelse, som det har hos kyrkans gamla
författare i detta sammanhang; det betecknar något, som icke är en
del eller en egenskap hos något annat, utan existerar självständigt”
(SKB sid 56).
Bibelbevis.
Lärosatsen om
treenigheten är inte en nytestamentlig fortsatt utveckling, så som
några på-står, utan är klart förkunnad också i Gamla
testamentet. ”Träd hit till mig och hör detta: Mina
förutsägelser har jag inte talat i det fördolda - när tiden kom,
att något skulle ske, då var jag där. Och nu har Herren, Herren
sänt mig och sänt sin Ande” (Jes 48:16). Här urskiljes klart
tre personer. ”Gud, din tron förblir alltid och evinnerligen.
Ditt rikes spira är rättvisans spira. Du älskar rättfärdighet
och
hatar orättfärdighet. Därför har Gud, din Gud, smort dig med
glädjens olja mer än dina medbröder” Ps 45:7-8). Här är
Gud smord av Gud med glädjens olja, som är den Helige Ande (Apg
10:38). I Bibelns första vers får vi höra om Gud och om Guds Ande
och om Guds ord, genom vilket allting skapades (1 Mos 1:1-3; Joh
1:1-3). Eftersom det var mer än en person, sade Gud: ”Låt oss
göra människor till vår avbild, till att vara oss lika” (1
Mos 1:26). Från Nya Testamentet lär vi att tre åtskilda personer
var närvarande vid Kristi dop (Matt 3:16-17), och att alla folk
skulle bli döpta ”i Faderns och Sonens och den Helige Andes
namn” (Matt 28:19; 2 Kor 13:13).
2. Fadern är sann
Gud.
Om Fadern säger Jesus
att han är den ”ende sanne Guden” (Joh 17:3). Paulus
skriver: ”För oss finns ändå bara en Gud: Fadern. Av honom är
allting, och till honom är vi” (1 Kor 8:6).
Han är en person
skild från Sonen. Gud ”utgav sin enfödde Son” (Joh
3:16); ”När tiden var fullbordad sände Gud sin Son” (Gal
4:4). Han är skild också från den Helige Ande, eftersom han smorde
Jesus av Nasaret ”med den Helige Ande och med kraft” (Apg
10:38). I Gal 4:6 är han skild från Sonen och Anden: ”Gud har
sänt sin Sons Ande i era hjärtan.” Fadern, själv ofödd,
födde Sonen från evighet. ”Herren sade till mig: ’Du är min
son, jag har i dag fött dig.’” (Ps 2:7). Av evighet har den
Helige Ande utgått från Fadern och Sonen. ”När Hjälparen
kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som
utgår från Fadern, då skall han vittna om mig” (Joh 15:26).
3. Sonen är sann Gud.
”.hans Son Jesus
Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet” (1 Joh
5:20). Paulus säger om honom att han ”är Gud över allting,
välsignad i evighet” (Rom 9:5). Han är inte bara lik
(homoiousios) Fadern, som Arius lärde, utan han är jämlik och av
samma natur som Fadern (homo-ousios). Följaktligen bör alla ”ära
Sonen såsom de ärar Fadern” (Joh 5:23).
Han är skild från
Fadern (Joh 3:16; Gal 4:4), och från den Helige Ande, som han kallar
en ”annan Hjälpare” än han själv (Joh 14:16-17).
Han är född av
Fadern i evighet (Ps 2:7; Joh 3:16), och tillsammans med Fadern
sänder han ut sanningens Ande (Joh 15:26).
4. Den Helige Ande är
sann Gud.
Petrus säger till
Ananias, att han hade ljugit för Gud, då han ljugit för den Helige
Ande (Apg 5:3-4). Kristna kallas Guds tempel, därför att den Helige
Ande bor i dem (1 Kor 3:16). Han är skild från Fadern och Sonen, ty
i Joh 14:16 skiljer Kristus klart mellan sig själv, Fadern och
Hjälparen.
Den Helige Ande
avlades inte, inte heller blev han född, utan han utgick från
Fadern och Sonen av evighet. Han är både Faderns (Matt 10:20) och
Sonens (Gal 4:6) Ande. Han utgår från Fadern och är samtidigt sänd
av Sonen (Joh 15:26). ”Jesus andades på dem och sade: Tag emot
den Helige Ande” (Joh 20:22).
Att Sonen är född av
Fadern i evighet och Anden utgången av Fadern och Sonen av evighet
är klara fakta enligt Bibelns lära; men de är inte förklarade,
därför att de är outgrundliga mysterier för oss. Vi lär och tror
vad Bibeln säger om detta och andra mysterier, men vi kan inte fatta
hur det förhåller sig.
5. Treenighet i enhet.
Fadern är Gud; Sonen
är Gud; den Helige Ande är Gud. Men det finns inte tre Gudar, utan
endast En Gud. ”Ty såsom vi av den kristna sanningen nödgas att
bekänna varje person för sig både såsom Gud och Herre, så
förhindras vi av den allmänneliga kristna tron att nämna tre Gudar
eller Herrar” (Athanasianska trosbekännelsen). Inte heller är
gudomen delad i tre delar, så att var person blir en tredjedel av
det hela; utan varje person är hela gudomens fullhet (Kol 2:9). Inte
heller är den enskilde personen en särskild manifestation eller fas
av det enda gudomliga väsendet, så som is och ånga är olika
tillstånd av vatten, utan var och en är en egen person, och varje
person är helt och fullt Gud. Därför är Fadern en enda och den
ende Guden (Joh 17:3); Sonen är en enda och den ende Guden (1 Joh
5:20); den Helige Ande är en enda och den ende Guden (Apg 5:3-4).
Det finns ingen underordning av en person under en annan utan de tre
personerna är av samma rang och värdighet, ingen att föredra före
den andre (Joh 5:23). Under det att de är helt skilda till person,
är de ett och samma väsen. Kristus säger: ”Den som har sett
mig, han har sett Fadern” (Joh 14:9), och ”jag och Fadern
är ett” (Joh 10:30). I denna text har grekiskan för ”en”
det neutrala ”hen” och inte det maskulina ”heis”, vilket
visar att de är ett till sitt väsen men inte en till person. När
Kristus säger: ”Min Fader är större än jag” (Joh 14:28), får
detta inte förstås om gudomen utan om Kristi mandom i sin
förnedring. ”Jämlik Fadern efter den gudomliga naturen, ringare
än Fadern efter den mänskliga naturen” (Athanasianska
trosbekännelsen). ”Men detta är den allmänneliga kristna tron,
att vi dyrkar en enda Gud i tre personer och tre personer i en enda
gudom” (Athanasianska trosbekännelsen).
(Från Koehlers, Kristna Läror)
(Från Koehlers, Kristna Läror)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar