Reformationen firas den 31 Oktober
därför att denna dag år 1517 blev startskottet för reformationen,
när munken Martin Luther spikade sina 95 teser på slottskyrkan dörr
i Wittenberg. Reformationens arvtagare kunde inte underordna sig
biskopen av Rom därför att man ansåg att den lämnat tre
grundläggande principer. Skriften allena: Det är bara Bibeln som är
normerande för den kristna tron. Nåden allena, det är bara av nåd,
det vill säga inte på grund av något Gud ser hos människan, som
Gud benådar syndare. Tron allena. Det är bara genom tron syndaren
tillägnar sig nåden som består i att Gud förklarar syndare
rättfärdiga för Kristi skull.
Inga av dessa principer som den
lutherska tron baseras på har Roms kyrka erkänt. Inga av dessa
principer är vitala för den förkunnelse den Svenska kyrkan står
för idag. Betyder det att Luther enats med Rom eller att Rom enasts
med Luther, när folkkyrkans ärkebiskop Antje Jackelén och påven
Franciskus firade gudstjänst tillsammans i Lunds domkyrka?
Om det vore så hade Luthers och
Bibelns lära accepterats av romarna eller Roms lära erkänts av de
som kallats lutheraner. Men Rom anser inte att Skriften allena är
norm för den kristna läran, utan Skriften plus Kyrkans tradition,
nåden är inte Guds nådiga sinnelag, att Gud för Kristi skull tar
emot syndare utan avseende på hennes gärningar. Människan skall
enligt Rom samverka med Gud för att bli frälst. Nåden är inte
Guds nådefulla sinnelag, utan nådekrafter Gud ingjuter genom
sakramenten. Det är enligt Rom inte tron ensam som tilllägnar sig
Gud nåd, utan en tro formad av
kärlek. Svenska kyrkan lär å sin
sida att det är inte Skriften ensam som är norm för Svenska
kyrkan, utan Skriften filterad genom historisk-kritisk metod. Kvar
blir ett fattig och tomt evangelium, som ingenting har gemensamt med
det evangelium Luther och Paulus förkunnade. Eftersom Svenska kyrkan
devalverat syndabegreppet och rationaliserat bort helvetet som Guds
straff för synd, finns heller ingen nåd att tala om i Luthers och
Bibelns mening. För om männkiskan inte är en syndare som
förtjänar evigt straff, vad ska hon benådas för? Och om alla
människor välkomnas till Gud, varför skulle hon behöva nåd och
tro? För Antje Jackelén är Jesus inte Vägen, Sanningen och Livet,
utan en väg till Gud. Så är det också för flertalet präster i
Svenska Kyrkan. I en jämförande studie av 67 predikoutkast i den
tongivande Svensk Kyrkotidning, för kyrkoåret 2008/2009 nämner
endast 4 omvändelse medan flertalet av utkasten lutar åt att alla
blir frälsta. För Luther var grunden att frälsningen är att tro
att Gud är nådig för Kristi skull, men endast genom tron ensam,
inte genom tron plus gärningarna (religiös aktivitet).
Det enda man kan säga om mötet mellan biskopen av Rom och Antje Jackelén är att folk som kallar sig lutheraner, men inte är det, blivit sams med den romerska Kyrkan. Den romerska kyrkan som lär samma sak om frälsningen som påven Leo X som den 10:e December 1520 bannlyste Luther och alla hans anhängare. En bannbulla Franciskus ännu inte hävt. Franciskus har inte heller hävt det anatema man lagt på alla dem som tror på frälsningen genom tron allena, genom kyrkomötet i Trient. Det vill säga, den romerska kyrkan förbannar fortfarande reformationes grund. Konciliet i Trient: ”Can. 9. Om någon säger att den ogudaktige rättfärdiggöres genom tron allena och förstår detta så att det därutöver inte behövs någon samverkan från människans sida för att erhålla rättfärdiggörelsens nåd eller att det inte på något sätt skulle vara nödvändigt att människan med sin egen vilja förbereder sig, den vare fördömd (anathema sit). Can. 12. Om någon säger att den rättfärdiggörande tron ej är något annat än förtröstan (fiducia) på den gudomliga barmhärtighet som förlåter synder för Kristi skull, eller säger att man rättfärdiggöres genom denna förtröstan allena, den vare fördömd.” (P E Persson, Kyrkornas bekännelser, Lund 1970, s 33f.)
Det finns fortfarande lutheraner i Sverige. Men de enas inte med biskopen av Rom förrän han tillsammans med sin organisation tar avstånd från alla de villfarelser med vilka han avskurit sig från Kristi Kyrka, och bekänner sig till Skriften allena, nåden allena och tron allena. Endast då kan Kristi Kyrka ta emot villoläraren Franciskus.
Det enda man kan säga om mötet mellan biskopen av Rom och Antje Jackelén är att folk som kallar sig lutheraner, men inte är det, blivit sams med den romerska Kyrkan. Den romerska kyrkan som lär samma sak om frälsningen som påven Leo X som den 10:e December 1520 bannlyste Luther och alla hans anhängare. En bannbulla Franciskus ännu inte hävt. Franciskus har inte heller hävt det anatema man lagt på alla dem som tror på frälsningen genom tron allena, genom kyrkomötet i Trient. Det vill säga, den romerska kyrkan förbannar fortfarande reformationes grund. Konciliet i Trient: ”Can. 9. Om någon säger att den ogudaktige rättfärdiggöres genom tron allena och förstår detta så att det därutöver inte behövs någon samverkan från människans sida för att erhålla rättfärdiggörelsens nåd eller att det inte på något sätt skulle vara nödvändigt att människan med sin egen vilja förbereder sig, den vare fördömd (anathema sit). Can. 12. Om någon säger att den rättfärdiggörande tron ej är något annat än förtröstan (fiducia) på den gudomliga barmhärtighet som förlåter synder för Kristi skull, eller säger att man rättfärdiggöres genom denna förtröstan allena, den vare fördömd.” (P E Persson, Kyrkornas bekännelser, Lund 1970, s 33f.)
Det finns fortfarande lutheraner i Sverige. Men de enas inte med biskopen av Rom förrän han tillsammans med sin organisation tar avstånd från alla de villfarelser med vilka han avskurit sig från Kristi Kyrka, och bekänner sig till Skriften allena, nåden allena och tron allena. Endast då kan Kristi Kyrka ta emot villoläraren Franciskus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar