söndag 30 december 2012

En insikt som går utöver det mänskliga förnuftet


När det glada budskapet om Jesus  Kristus går ut så kommer de som vill vara visa i sina egna ögon att rycka på axlarna. Men de som säger: "Nej, jag  förstår inte allt, men jag litar på dig Gud, du vet bättre än mig",  det är dessa som tror och blir frälsta, när de tror evangeliet om Jesus Kristus.

Jesus säger. "du har uppenbarat för de små" (Matt 11: 25). l 1917 års översättning stod  "de enfaldiga".

Med det menas inte att  kristna i allmänhet är lite mera korkade än andra människor.  Men det betyder att när det gäller kunskapen om Gud, när det  gäller evangelium om Kristus, när det gäller förståelsen av  evangelium, så måste jag erkänna att mitt förnuft på inget sätt räcker till. Här gäller bara den uppenbarelse Gud ger genom sin  Ande. Det är också därför Jesus betonar:

"Du har uppenbarat det för de små".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar